:وبلاگهای مورد علاقه |
5.24.2003
٭ همانطور که احتمالا می دونين در دريا و در شرايطی که يه گروه ۳۰ نفره در يه محيط کاملا بسته و کوچيک با هم مدتی رو زندگی می کنند ، رعايت مسائل بهداشتی واقعا مهمه و نقش بسيار اساسی رو بازی ميکنه. در سفر دريائی اخيرم که با اون کشتی انجام شد اين نکات رو ديدم که واقعا برام تعجب آور و تاسف بار بود.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *سرويس بهداشتی رو شايد يه ماه يه بار تميز می کردند. پنجره حمام شکسته بود و يه بار که حموم رفتم ، دريا طوفانی بود و از پنجره موج دريا وارد کشتی می شد. سيستم تهويه مطبوع مرکزی نداشتند و اگه کولرها رو خاموش می کرديم تموم اتاق بوی نم می گرفت و آدم رو کلافه می کرد. درصد رطوبت به قدری بالا می رفت که قطرات آب رو روی در و ديوار می شد ديد. در اين شرايط کل وسايل نم کشيده و خراب می شد و از همه بدتر محيط برای رشد و تکثير سوسکها ، ساس و کنه های لابه لای رختخواب مهيا بود. همين قدر بگم که هر شب تا صبح خودم رو می خاروندم و وسط خواب و بيداری احساس می کردم که يه سوسک موذی داره روی دست يا صورتم راه می ره. وضعيت تغذيه که واقعا بد بود. چه حالی پيدا می کنی وقتی با اشتهای زياد بری تو سالن غذاخوری و يه غذای بيمزه برات بيارن و حين غذا خوردن ، تو ظرف غذا يه چيزائی هم ببينی که از خير خوردنش بگذری. قبلا هم گفتم ، کشتی فاقد رادار بود و در شب ناوبری با اون حماقت محض بود. با اين توصيف ناخدای کشتی نمی دونم با چه جرأتی شبها ناوبری می کرد. بهش نمی گم کاپيتان چون کاپيتان بودن واسش خيلی زوده. سيستم مخابراتی خوبی هم نداشت و جز يه بی سيم معمولی با برد کوتاه ، ديگه هيچ وسيله ارتباطی نداشت. اين ناخدای محترم با سابقه چندين ساله ای که داشت متاسفانه خيلی ناشی بود و از روش صيد کردنش معلوم بود که خيلی چيزها رو هنوز بلد نيست. اين شناور موقع بالا کشيدن تور نبايد بالانسش بهم بريزه. چند بار شاهد بودم که کشتی کاملا به پهلو خوابيد. اگه شرايط دريا يه کم طوفانی باشه امکان غرق شدن کشتی به بالای ۷۰ درصد ميرسه. قايق نجاتهای مدرن که در بيشتر شناورها وجود داره رو داشت ولی دوسال از تاريخ مصرفش گذشته بود و هنوز عوضش نکرده بودند. خيلی چيزهای ديگه هم هست که ترجيح میدم ننويسم. نکته جالب اينجاست که ملوانها و مخصوصا ناخدای کشتی وقتی می ديدند من هر شب با موبايل و يه تيکه کاغذ رو عرشه دارم راه می رم و حرف می زنم ، تصور می کردند که احتمالا من بازرس هستم و دارم گزارش روزانه رو مخابره می کنم. به همين خاطر از روز دوم سفر يه موضع گيری خاصی نسبت به من داشتند و کاملا محسوس بود که در حرف زدن در مورد شناورشون خيلی احتياط می کنند که يه وقت سـوتـی ندن. خوب اين هم از آنروی سکه. اينم بگم که سفرهای دريائی قبليم که با ناتيلوس انجام شد ، خيلی عالی بود و هيچ کدوم از نکات منفی بالا رو نداشت. يه بار عکسش رو اينجا گذاشتم. ديدينش؟ تو متن بعدی جواب سوال کرونا و ابروکمون رو که برام کامنت گذاشتند میدم. راستی باز هم گلی به گوشه جمال اين مخابراتيهای عزيز با قطع کردن ۴۸ ساعت تلفن نصف شهر.
|